Goethezeitportal.de

 

Inhalt

 

Goethe, Schiller und die Goethezeit auf Google+

Lieder der Goethezeit für Gesang und Harfe

German songs of the Goethezeit for voice and harp

Das Genre der Vertonungen blühte im deutschsprachigen Raum im 18. und 19. Jahrhundert. In vielen Ländern ist es unter der Bezeichnung "Lied" bekannt. Wenn auch die meisten Vertonungen original für Singstimme und Klavierbegleitung komponiert wurden, gibt es zahlreiche, die für Harfe oder "für Begleitung der Harfe oder des Pianoforte" geschrieben wurden. Diese Harfenvertonungen wurden von manchen Komponisten gepflegt, wie zum Beispiel von Johann Friedrich Reichardt, Carl Friedrich Zelter oder Conradin Kreutzer mit Texten von Johann Gottfried Herder, Johann Wolfgang von Goethe oder Johann Ludwig Uhland. Viele dieser Harfenvertonungen der Goethezeit sind in Vergessenheit geraten. Vorliegendes Projekt beginnt darum mit einer historischen Einleitung. Ihr folgt ein bibliographisches Verzeichnis der bemerkenswertesten Harfenvertonungen der Epoche. Für die wichtigsten Vertonungen finden sich Spielhinweise und kritische Editionen. Jeder besprochenen Vertonung wird außerdem ein Musikbeispiel hinzugefügt. Auf Grund seiner Interdisziplinarität spricht das Projekt Philologen, Musikwissenschaftler und praktische Musiker, insbesondere Harfenisten, an. Es soll dazu beitragen, das originale Harfenrepertoire der Goethezeit wieder zu interpretieren, und, was noch wichtiger ist, es wieder zu genießen.

The Song or Vertonung genre blossomed in Germany at the end of the 18th century and throughout the 19th. Most of these pieces were originally composed for the piano, which was the most developed and therefore popular music instrument at that time. However, some were written either for this instrument or for the harp due to commercial reasons. This phenomenon profited from the technological improvements which the harp suffered during the Goethezeit in Germany: the hook-harp was gradually replaced by the pedal harp, an instrument that constituted a drastic improvement. Throughout the 19th century many harpists pursued to create a technique which could be compared to the piano’s. The Vertonungen with original accompaniment “for the harp or pianoforte” flourished in this historical context: German composers like J. F. Reichardt, C. F. Zelter or Robert Schumann wrote harp accompaniments for texts written by J. W. von Goethe or Lord Byron among others. A complete bibliography of this almost unknown musical genre does not exist yet. This project might be of great interest to philologists, musicologists and musicians in general, and would also contribute to enrich the original harp repertoire. Two aims are pursued:

1. The creation of a systematic bibliography of original German songs or Vertonungen for voice and harp.

2. The elaboration of critic editionsfor the most relevant songs or Vertonungen. They would include a brief historical introduction and a revision of every piece, including pedal notations and fingerings so they could be played again on a modern pedal harp.

Contributions to this project are most welcome. For this purpose please contact the author: annat_mg@hotmail.com.

Madrid, January 2008
Anna Teresa Macías García

The piece you are listening to is "Am Schlosspark". This is an original compsition for voice and harp by Josepf Rheinberger (1839-1901). His wife, the poet Fanny von Hoffnaass (1831-1892), wrote the text . Although this piece belongs to Romanticism, it admirably reflects the beautiful combination of voice and harp. María García Iglesias is musicologist, art historian and soprano. She especializes in opera and German lieder and lives in Salamanca (Spain). Anna T. Macías García plays all accompaniments on a double-action harp. Recorded in September 2007 at Yenimusic (Casar de Cáceres, Spain).  Sound Engineer and Producer: Eugenio Álvarez Tovar.

Das Fach- und Kulturportal der Goethezeit